Rady na zimní sezónu, aneb pozor na volnoběh!

rady | 12.1.2012

Představte si, kdyby Vás někdo vzbudil ráno v 6:00 a chtěl po Vás zaběhnout 100m pod 12 s. Asi by se Vám to moc nelíbilo. Přesto tohle někteří z Vás chtějí po svých autech, proto si přečtěte následující rady ohledně provozu vozidla v zimě a jeho správného ranního zahřívání...

Prevence

Popis

Základní prohlídku věnujte autobaterii, průměrná životnost baterií je 5 let, ke konci jejího života je obzvlášť důležité pečovat o ní. V mrazech od -15°C už hrozí i reálné zamrznutí vybité baterie, proto doporučujeme baterii před zimou dobít, v případě, že baterie už dosluhuje, raději vyměnit.

Dále nezapomeňte upravit výbavu ve vozidle. V zimním období přijdou na řadu řetězy, startovací kabely, lopatka, smetáček, škrabka na sklo, baterka a pro případné zahřátí neuškodí dobré rukavice a deka. Obzvlášť doporučujeme si řetězy zkusit jednou „cvičně“ nasadit někde na rovině a za pěkného počasí. Věřte, že nasazování řetězů se nechcete učit v mínus desíti a chumelenici.

Motorový prostor

Jedinou kapalinu, která se musí vyměnit je voda do ostřikovačů, převážně vyráběná jako modrá. Ostatní kapaliny se nemění sezóně, pro jistotu si můžete nechat v servisu změřit bod tuhnutí chladicí kapaliny. Olej se speciálně na zimu měnit nemusí, stačí jednoduché ověření. Na štítku v motoru, kde je napsáno jaký olej máte v motoru, odečtete -35 od čísla W. V případě že máte olej 5W-30, olej bez problému vydrží až do -30°C, což v našich podmínkách vystačí.

Pokud tankujete na pumpách, nemusíte se o naftu vůbec starat, v česku jsou normy, podle kterých se musí pumpy řídit. Již od října se na pumpách objevuje nafta, která vydrží až -10°C. Od listopadu do konce února se dokonce prodává nafta, která nemá problém s -20°C, dokonce se může objevit i nafta, která přečká i mrazy kolem -30°C. U benzínu hrozí zamrznutí až při mrazech kolem -50°C, což v našich klimatických podmínkách nehrozí.

Jak správně zahřát motor?

Portál GoCars.cz doporučuje nikdy nenechávat auto zahřívat tzv. „na volnoběh“. Naftové motory se takhle nikdy v mrazech neprohřejí. Nejlepší varianta je nastartovat auto, počkat přibližně dvacet sekund, což stačí na plné prohřátí oleje v motoru. Delší stání se studeným motorem způsobuje nedokonalé spalování paliva a jeho prosakování do maziva a tím může nastat poškození motoru. Navíc při zahřívání na volnoběh zahříváte jen motor, ale v autě je potřeba zahřát i ostatní komponenty. Po zahřátí oleje tedy vyjeďte, studený motor nijak nevytáčejte, řaďte někde kolem 1800 otáček, ideální prohřátí motoru trvá 10 až 15 minut, záleží na mrazech.

1,6 HDI(TDCi) - Na volnoběh jeho zahřátí nedosáhnete

Pozor na několik odlišností při jízdě se studeným motorem…Systém start-stop nefunguje, zapne se až při plném zahřátí motoru. Bílý kouř z výfuku neznamená problém v motoru, jedná se o vodní páry, kvůli vysokému vlhkému vzduchu, po určité době kouř ustane. Dalším faktorem je vysoká spotřeba, jelikož motor je kompletně „zamrzlí“, navíc promrzlá lambda sonda nedokáže dobře vyhodnocovat ideální poměr směsi paliva se vzduchem. V zimě také doporučujeme několikrát zapnout klimatizaci, je důležité, aby se její systém a těsnění promazalo a promíchala se klimatizační směs.

Jedna technická poznámka, které se budeme pořádně věnovat na jaře. Auto po delší a náročnější jízdě nechte vždy chvilku před „zdechnutím“ odpočinout, stačí opět pár sekund na volnoběh, aby se zchladilo turbo a celý motor.

Děkujeme za Vaši pozornost, přejeme spoustu šťastných zimních kilometrů.
Tým portálu GoCars.cz
www.gocars.cz

  • Rady na zimní sezónu, aneb pozor na volnoběh!
  • Rady na zimní sezónu, aneb pozor na volnoběh!
www.gocars.cz © 2011 - 2018
design & realizace: m.design
optimalizace PageRank.cz