Rozvody v motoru, co a jak rozvody zajišťují

rady | 7.9.2015

Ve spalovacích motorech je nutné sílu motoru nějakým způsobem přenášet z jedné části ústrojí na druhou. V současnosti se nejčastěji využívají v podstatě pouze dva typy rozvodů, a to rozvodový řemen, nebo rozvodový řetěz. Obě varianty mají své příznivce a odpůrce, výhody i nevýhody, a každá automobilka ve svých motorech používá jiné řešení. Nelze jednoznačně říct, které z nich je preferovanější. Místo toho si řekněme něco o zásadních rozdílech mezi těmito dvěma druhy rozvodů.

Rozvodový řemen se poprvé objevil na konci druhé světové války. Jeho princip spočívá v Rozvodytom, že po jeho vnitřním obvodu jsou rovnoměrně rozmístěny drážky, tedy je ozubený, a roztáčením pak přenáší sílu na další ozubené kolo, které přenáší sílu mezi klikovou a vačkovou hřídelí. Toto řešení má jednoznačnou výhodu v tom, že je levnější než řetěz, a tím pádem vás výměna nepřijde na tolik peněz. Je však nutné při výměně důsledně dbát na správné nasazení, jinak po nastartování a rozjetí po chvíli může nenávratně zničit motor. Cena ale není jedinou jeho výhodou. Oproti řetězu je také mnohem tišší, což je poté znát hlavně u starších motorů.

Druhou variantou pro rozvod síly je rozvodový řetěz. Jde o řešení starší než rozvodový řemen, a i když postupně spíše ustupovalo levnějšímu řemenu, v současné době prožívá jistou renesanci a vrací se do nových motorů automobilek. Proč? Je pravda, že je na výrobu o něco nákladnější. Na druhou stranu ale nevyžaduje takovou údržbu a vydrží déle.

Je důležité, nikdy nepřesahovat interval výměny Vašich rozvodů, v případě že rozvody nevyměníte, riskujete jejich přetržení či "přeskočení" a tím značnou destrukci motoru, oprava takto zničeného motoru pak vyjde na desetitisíce a v porovnání s cenou za nové rozvody, je ceny rozvodové sady zanedbatelná.

A jaký je interval výměnu řetězu či řemene? Je to různé a každý výrobce udává jinou hodnotu, převážně interval u řetězu je větší, než u řemene, který se rychleji opotřebuje. Například Ford pro své motory TDCi (Ford Focus, Ford Mondeo či Ford C-Max) udává interval 10 let či 240tis km. Kdežto Škoda či VW pro své modely osazeny motory 1,9TDI udává interval 8 let nebo 120tis km. Přesnou životnost Vašich rozvodů Vám sdělí Váš servis či najdete v příručce k vozu.

V současnosti se s ním můžete setkat i u oblíbené Škody Fabia první a druhé generace. Typický je řetěz pro tříválec 1,2 HTP, u kterého ale v některých případech může při vyšší zátěži dojít ke spadnutí řetězu. Škoda i její mateřský koncern Volkswagen se ale u nových řad motorů vrací k řemenu - je prý spolehlivější.

  • Rozvody v motoru, co a jak rozvody zajišťují
www.gocars.cz © 2011 - 2018
design & realizace: TERRE design
optimalizace PageRank.cz